Un dels principals problemes ambientals als quals ens enfrontem actualment és el canvi climàtic, que es produeix fonamentalment per les emissions de CO2, a l’atmosfera provocades per la combustió de combustibles fòssils com el gas, petroli i carbó a les industries, agricultura i abocadors d’escombreries.
Aquests nivells de CO2 han augmentat de forma alarmant en els darrers anys. La fusió dels casquets polars, la desaparició dels glacials, l’augment del nivell del mar, les catàstrofes naturals i la pèrdua de biodiversitat són els primers símptomes de canvi climàtic. Tot i això, la situació encara es reversible, reduint les emissions de CO2 conjuntament amb canvis en els nostres hàbits individuals i col·lectius.
Solucions
El protocol de Kyoto, promogut per les Nacions Unides, exigeix a 36 països industrialitzats que redueixin o limitin les seves emissions entre un 5-8%. L’any 2000, la Unió Europea va posar en marxa el Programa Europeu sobre el canvi climàtic per a ajudar als Estats membres a reduir les seves emissions.
Tot i així, la participació dels ciutadans es crucial per prevenir el canvi climàtic.
Alguns petits gestos que podem realitzar per a evitar el canvi climàtic són:
Reduir, reutilitzar i reciclar (reduir el consum, reutilitzar materials i separar les escombraries)
Utilitzar mètodes de transport més sostenibles (caminar, utilitzar les bicicletes o transport públic, compartir el cotxe...)
Reduir el consum d’energia (apagar les llums no necessàries, utilitzar bombetes de baix consum, apagar completament els electrodomèstics i altres aparells elèctrics, aïllar correctament les vivendes, baixar els termòstats...)
Utilitzar electrodomèstics de baix consum energètic...
És per tots aquests motius que és important que els nens es conscienciïn des de ben petits per a intentar aturar el canvi climàtic.
El dia 11 de novembre del 2011 va tenir lloc la conferencia de R.M. Tarin sobre educació per a la sostenibilitat.
El més curiós de la conferencia va ser que va coincidir amb l’endemà de la festa major de la UAB i l’aspecte que mostrava la universitat era la següent:
Com es pot veure una gran muntanya de brossa inundava tots els espais oberts del campus. I em pregunto...realment som conscients de la quantitat de brutícia que llencem i lo més important som conscients de com efecte tot això en el nostre planeta?
Crec que és important que em faci aquestes preguntes com a futura mestre, ja que m’agradaria poder transmetre una educació basada en la sostenibilitat. Per que en un futur hi hagi un canvi de xip en la societat, on la gent sigui conscient de la importància de cuidar el medi, l’entorn.
I per poder fer aquest canvi es necessari crear una escola oberta i activa, participativa amb l’entorn, on totes les famílies tinguin un espai d’interacció per poder construir i reconstruir el seu coneixement, és a dir, a modelitzar els seus coneixement per crear plegats un planeta sostenible.
Però per poder educar en sostenibilitat perquè les noves generacions aconsegueixin un món millor, necessitem mestres que siguin innovadors, creatius i sàpiguen fer activitats aprofitant la gran diversitat de recursos qui hi ha a les aules i en l’entorn més proper.
Crec que tan el mestre de medi social com el de medi natural ens estan oferint un ventall molt ampli d’activitats que en un futur ens seran molt útils per transmetre tots aquest valors.
Per aquest motiu he pensat que aquesta cançó de Sau descriu molt bé la importancia d'un canvi ecòlogic:

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada