divendres, 4 de novembre del 2011

Fonaments per a una Educació en valors ètics

És molt important fomentar a les escoles una educació en valors. L’esser humà té múltiples intel·ligències, però les més importants per fomentar aquets valors són:

- Intel·ligència interpersonal. (amb els altres)
- Intel·ligència intrapersonal. (amb un mateix)
- Intel·ligència naturalista. (en relació a la sostenibilitat, el medi...)

Vivim en una societat en xarxa molt complex on està tot interrelacionat. Hem de saber gestionar aquesta complexitat. Però en quin món vivim?Com el veiem? Com el pensem?

La granoteta que no sabia que la coïen

“Imagineu-vos una olla plena d’aigua freda en la que hi neda tranquil·litat una petita granoteta. Un petit foc s’ha ansés sota l’olla i l’aigua s’escalfa lentament. L’aigua poc a poc es va posant tèbia, i la granoteta fins i tot ho troba agradable, o segueix nedant. La temperatura de l’aigua segueix pujant....ara l’aigua s’ha escalfat, més del compte i la granoteta, se sent una mica incòmoda però malgrat això no s’espanta. Ara l’aigua està veritablement calenta i la granoteta ja ho comença a trobar desagradable, però ja està molt debilitada, aleshores ho suporta sense fer res. La temperatura continua pujant, fins que la granoteta acaba simplement....cuita i morta”.

Si la mateixa granoteta hagués estat submergida directament amb l’aigua a 50 graus, amb una embranzida hauria saltat ràpidament fora de l’olla. Això demostra que, quan un canvi arriba de manera calculadament lenta escapa a la consciència, i generalment no provoca cap reacció, cap oposició, cap revolta...
I això és el que passa si mirem el nostre planeta, des de fa molts anys, veurem que estem patint un gran canvi i que poc a poc l’anem destruint sense ni tan sols donar-nos compte.

Des de l’escola hem de fomentar a tots els infants cap a una consciència ecològica, hem d’anar tots a una, hem de fomentar la cultura del diàleg, la bona comunicació, el canvi cap a una societat sostenible no es pot fer sinó hi ha un canvi col·laboratiu.
Es necessita una urgència de canvi i nosaltres, els mestres, som actors del canvi i no pas espectadors cal actuar i no pas queixar-se. Els mestres som el model cultural dels nens.

Per fer aquest canvi es necessita fomentar a les aules els valors ètics, ja que sense ètica no es pot educar. En la lectura feta a classe Quins són els fonaments per a una educació en valors ètics? diu: “L’ètica és constitutiva de l’acte educatiu” i que vull amb això, doncs que no hi ha cap acció a l’aula que no estigui plena de plantejament ètic.  Els aprenentatges es construeixen a través dels mestres, alumnes i el medi que ens envolta. Aquets aprenentatges no han de ser cíclics, han de ser aprenentatges en espiral, qualsevol dels valors que creiem que són importants dins l’aula els hem de treballar des de ben petits.

Per tant, després d’haver explicat tot això hem de tenir clar que l’educació va molt més enllà de transmetre coneixements, educar és transmetre valors/ ètica. Educar és respecte, tolerància, cooperació, responsabilitat, llibertat, igualtat.....i una infinitat de paraules més que no acabaríem mai i si dubtes, és que ho estàs fen bé.  



     

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada